PUASA HARI KEDUA PULUH ENAM 1435




DAPATKAH UMAT ISLAM BERPUASA .....?

Mengikuti berita dalam media cetak dan letronik, ternyata bahawa umat Islam di negara Arab dan negara Afrika Utara tidak dapat berpuasa dengan sempurna. Kekacauan dan keganasan semakin menjadi-jadi di daerah itu. 

Namun peristiwa perang yang berlaku di Gazzah mengatasi segala peristiwa berdarah lain, dan menjadikan penderitaan umat Islam semakin meningkat dan merbahaya di daerah itu. Sebuah negara yang mempunyai senjata berat dan canggih, menyerang sebuah daerah yang lemah, tidak punya senjata, dan memusnahkan segala-galanya milik umat Palestin, termasuk membunuh orang awam, kanak-kanak yang tidak berdosa.

Amat menyedihkan banyak masjid yang dibom dan dimusnahkan, tanpa lagi menghormati tamadun dan harga diri manusia, malah mencabar undang-undang antarabangsa, merendahkan umat Islam, dan mencabar agama Islam sendiri...

Inilah pesanan yang disampaikan oleh Al-Quran bahawa "Yahudi dan Nasrani tidak akan rela sama sekali terhadap kamu (Muhammad) sehingga kamu menurut agama mereka" tetapi Rasulullah SAW dan umat-umatnya yang setia tidak akan menurut kepercayaan dan cara hidup musuh sesat itu untuk selama-lamanya.

Kerana itu, musuh Islam ini, akan terus menerus mencabar, memerangi, dan mengenakan tekanan, termasuk dengan cara kasar dan ganas terhadap umat Islam.

Maka hal inilah yang sedang kita saksikan di mana-mana sahaja di dalam dunia Islam pada masa kini, tambahan pula apabila umat Islam sendiri menunjukkan kelemahan mereka, perbalahan sama sendiri, atau kecenderungan mereka untuk menyertai musuh Islam itu kerana mempunyai sesuatu tujuan yang tertentu.

Ketika orang Melayu dan rakyat Malaysia mencuba menembusi sekatan Yahudi untuk memasuki Gazzah dan membantu rakyat yang menderita itu, maka nampaknya tidak banyak bantuan yang seharusnya di hulurkan oleh negara lain, termasuk negara sebangsa dan sejiran dengan Palestin.

Inilah sebenarnya mala petaka dalaman umat Islam kini....yang seolah-olah menggalakkan lagi usaha pihak musuh untuk menghancurkan kekuatan umat Islam, termasuk agama dan akidahnya... 

Masuk malam ke-27 Ramadhan ini, tekanan dan peperangan masih berterusan berlaku dengan hebatnya terhadap umat Palestin....dan kita tidak dapat membayangkan bagaimanakah umat Islam yang diperangi dan dibunuh itu akan dapat berpuasa dengan aman, dan beribadat dengan kyusuk, malah masjid tempat bersolat itu juga turut dimusnahkan....!

Ketika umat Islam lain mencari Lailatul-Qadar, umat Gazzah berkejaran berlari mencari tempat perlindungan untuk mengelakkan diri mereka dari menjadi korban peluru dan roket musuh yang amat merbahaya itu....


Comments

Popular posts from this blog

ADAT PERMAINAN.......!

SIAPA? APAKAH SEBENARNYA GENERASI Y?

MENITI USIA TUA....