Sunday, August 24, 2014

MEMAHAMI ISLAM YANG BETUL

BERJIHAD 
 Islam haruslah difahami secara syumul...Berjihad yang digunakan istilah "Jihadis" dalam media Barat perlu difahami konsepnya yang sebenar. Tanpa memahami konsep dan definasi jihad yang berlandaskan hukum syarak, maka orang Islam akan tersesat dalam kefahamannya dan akan melakukan jihad yang tidak menepati hukum syariah yang sebenarnya.

Kita membaca berita baru-baru ini tentang seorang anak Melayu (?) dari negara kita yang telah terkorban di Syria ketika berjuang bersama-sama askar penentang Basshar Al-Asad, pemerintah Syria. Malah ada yang tercedera juga. 

Penglibatan anak negara kita ini hanya baru kita mengetahui ketika tersibar berita tersebut. Dan sebelum ini pun kita telah mendengar berita tentang penglibatan rakyat kita, umat Islam, yang turut mengangkat senjata berjuang dengan kumpulan tertentu di negara lain, seperti di Iraq....

Perkara pertama yang seharusnya kita timbulkan di sini ialah apakah usaha kita untuk memberi kefahaman kepada umat Islam negara kita tentang penglibatan mereka dalam pertempuran bersejanta bermaksud untuk membunuh manusia lain, terutamanya sesama Islam? Ertinya apakah motif perjuangan itu di benarkan oleh syarak atau pun tidak?

Kalau dibenarkan oleh syarak apakah hujah dan dalilnya dari nas Al-Quran dan Hadith?

Kalau tidak dibenarkan apakah hukumnya penglibatan umat Islam dalam perjuangan ini?

Saya merasakan bahawa pihak pemerintah negara kita, Kementerian Luar Negeri, pihak berkuasa agama, termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan, tidaklah seharusnya memandang ringan akan hal ini, malah usaha haruslah digembelingkan untuk mengkaji hal ini dan mencari penyelesaian yang sepatutnya tentang perkara ini.

Isu ini amat serius, memandangkan Malaysia sentiasa komited dalam menjaga kemurniaan agama Islam dan amat perihatin tentang penglibatan anak negaranya dalam gerakan keganasan dan pertumpahan darah. 

Oleh itu penjelasan dan penerangan tentang hukum agama, batas-batas penglibatan kita dalam menghadapi nasib malang umat Islam negara lain, malah isu yang melibatkan aktiviti bersenjata yang boleh memusnahkan jiwa dan harta benda orang lain, hendaklah dibicarakan secara meluas di negara kita ini, supaya hal ini dapat difahami sengan sebaik-baiknya oleh rakyat dan umat Islam negara kita.

Di mana-mana saja di dalam dunia yang bergolak pada hari ini akan terdapat kumpulan militan dan radikal yang akan berjuang mengangkat senjata dan melakukan keganasan sehingga menyebabkan pertumpahan darah.

Perjuangan ini tidak hanya melibatkan para Jihadis yang dikatakan berjuang atas nama agama dan sekiranya mati, maka matinya adalah mati syahid, bakal ke syurga, tetapi terdapat perjuangan radikal dan ganas lain yang tidak melibatkan agama secara langsung, seperti yang berlaku di Sri Lanka, Ireland Utara, Spanyol dan beberapa buah negara lain lagi. 

Oleh itu kebanyakan pertelagahan dan kerisis ini sebenarnya adalah merupakan kerisis dan pertelegahan politik yang melibatkan kuasa dan disebabkan oleh kerisis kepimpinan serta pemerintahan yang tententu. 

Tetapi bagi umat Islam mereka tersalah faham dalam penglibatan ini sehingga terdapat diantaranya yang menganggap bahawa perjuangan ini adalah perjuangan jihad pada jalan Allah yang seharusnya dilakukan oleh mereka.

Hal inilah yang seharusnya diberikan kefahaman yang meluas dan jelas kepada rakyat kita, terutamanya umat Islam yang amat mudah terpengaruh denga gerakan bersenjata yang dilebelkan sebagai gerakan menentang musuh Allah dan musuh agama, maka musuh Allah dan musuh agama itu harus dibunuh dan halal darahnya, sedangkan hakikat yang sebenarnya tidak begitu, tetapi tidak difahami.

Sebelum kekeliruan yang menyesatkan pemikiran umat kita ini berlarutan, dan sebelaum "trend" ini menjadi norma-norma kefahaman yang umum kepada umat kita, akibat dari kepelbagaian fatwa yang dikeluarkan dari berbagai-bagai sumber yang tidak berotoriti, maka kita dalam negara ini sendiri haruslah mencari jalan bagi manangani hal ini dengan sebijak-bijaknya, terutamanya dari perspektif world view dan kefahaman Islam itu sendiri, hukum hakam dan fatwanya yang sebenar mengikut Al-Quran dan Sunnah......

Kita tidak mahu melihat umat kita terlibat dengan gerakan militan secara melulu, dan menyalah tafsirkan ajaran agama yang sebenarnya dalam hal ini.

Para ulamak dan sarjana Islam sendiri seharusnya segera bertindak membetulkan situasi dan kefahaman ini sebelum menjadi begitu terlambat, dan mungkin meresap masuk ke dalam masyarakat dan negara kita sendiri... 



Pageviews last month