Apakah Islam benarkan
keganasan?
ISU
penglibatan umat Islam negara ini di dalam gerakan bersenjata di arena krisis
politik di negara-negara Asia Barat adalah merupakan isu besar yang tidak harus
dipandang ringan.
Kita
perlu prihatin mengenai laporan-laporan dan berita-berita yang menyatakan
bahawa beberapa orang rakyat kita yang telah turut serta berjuang di dalam
kumpulan bersenjata di sana seperti di Iraq dan Syria.
Malah
yang terbarunya ialah berita tentang kematian seorang rakyat kita di Syria yang
menyertai golongan pemberontak Syria menentang kerajaan Basshar Al Asad,
baru-baru.
Sungguh
pun penglibatan mereka di dalam golongan tersebut merupakan penglibatan
peribadi atas dasar ajaran agama atau fahaman politik yang mereka pegang,
tetapi negara kita sebagai sebuah negara Islam yang mempunyai pemerintahan
berdasarkan Perlembagaan demokrasi, kekuatan Islam yang dilambangkan oleh
kedaulatan Raja-Raja Melayu dan mempunyai perundangan yang amat jelas menentang
keganasan.
Maka saya rasa kita haruslah menjadikan isu penglibatan rakyat negara ini dalam
krisis tersebut sebagai sesuatu yang seharusnya ditangani dengan penuh hikmah
dan bijaksana, berlandaskan ajaran Islam yang suci.
Imej
Islam di negara kita yang terkenal sebagai sebagai sebuah negara moderat, aman
dan damai, mengamalkan konsep wasatiyyah, berperaturan dan menonjol sebagai
sebuah negara yang berperadaban dan bertamadun, akan tercalar dengan
penglibatan anak negara kita di dalam gerakan radikal di luar negara itu.
Refleksi
yang negatif dalam hal ini akan menjatuhkan maruah dan amalan agama Islam itu
sendiri pada pandangan mata dunia.
Saya merasakan bahawa dalam hal ini kita berkewajipan mengkaji dan mencari
sebab-sebab kenapakah rakyat negara kita terdorong untuk mencampuri perjuangan
golongan bersenjata dan melakukan pertumpahan darah dan pembunuhan itu.
Besar
kemungkinan bahawa mereka telah terpengaruh dengan fatwa-fatwa yang mereka
yakini bahawa mereka adalah merupakan para pejuang yang mahu mempertahankan
ajaran agama dan umat Islam dari musuh-musuh mereka yang menentang agama dan
menentang Allah, oleh itu sekiranya mereka mati, maka mereka adalah mati syahid
yang bakal mengambil jalan mudah memasuki syurga.
Mereka
beriman kepada ajaran yang mengatakan bahawa mereka adalah berjihad kerana
agama, dan sesiapa yang menentang mereka, termasuk para penentang yang beragama
Islam sendiri, adalah merupakan musuh yang seharusnya dihapuskan, termasuk
membunuh para musuh mereka itu.
Kewajipan
kita sekarang ialah membetulkan tanggapan ini, iaitu menjawab persoalan: apakah
sebenarnya perjuangan bersenjata dengan melakukan pembunuhan dan pertumpahan
darah, terutamanya di antara sesama umat Islam itu, merupakan jihad yang
direstui oleh agama kita?
Persoalan
lain yang ditimbulkan ialah: apakah makna dan takrif jihad di dalam ajaran
agama Islam, dan bilakah tindakan mengangkat senjata menentang musuh kita itu
seharusnya dilakukan oleh orang Islam dalam pengertian berjihad pada jalan
Allah?
Konsep
dan takrifan jihad dari syariah Islam adalah amanat penting difahami oleh orang
Islam sebelum menentukan bahawa perjuangan mengangkat senjata itu dapat
dilakukan sebagai satu perjuangan kerana agama dan kerana Allah.
Oleh
itu, proses mendidik umat kita dengan pengajaran yang betul tentang Islam
haruslah dilakukan dengan serius dan menyeluruh, terutamanya di dalam kes yang
melibatkan keganasan dan pertumpahan darah yang dialami sekarang ini di dalam
masyarakat dan negara-negara Islam sendiri, di bumi para anbiya' dan rasul itu.
Dorongan
gerakan radikal dan perjuangan bersenjata di antara golongan-golongan yang
bertentangan sekarang ini sebenarnya muncul di mana-mana saja.
Malah
perjuangan bersenjata di antara golongan yang bertentangan ini bukanlah hanya
didorong oleh fahaman agama seperti yang berlaku dalam kalangan penganut agama,
malah pertelagahan bersenjata itu sering juga ditimbulkan oleh anasir-anasir
politik yang bertentangan, seperti yang berlaku di Sri Langka, Sepanyol dan
lain-lain lagi.
Pada saya, dalam menangani krisis dan pertentangan ini, kita haruslah mengkaji dan
menganalisis isu-isu agama dan politik yang bersifat melampau, fanatik dan
hubungannya dengan sentimen manusia, polarisasi kaum, agama dan politik di
antara masyarakat manusia sendiri, kemudian barulah kita mencari jawapan yang
sebenarnya dalam mengatasi masalah kemanusiaan ini.
Comments
Post a Comment