APAKAH KONSEP JIHAD ??



MEMAHAMI KONSEP JIHAD YANG SEBENARNYA…
DALAM kekecohan dan krisis besar dunia Arab yang melibatkan pertentangan di antara rakyat dan pemerintah, di antara rakyat dan rakyat yang berbeza pegangan mazhab agama, maka timbul pula satu kumpulan lain yang mendakwa bahawa mereka ingin menubuhkan negara pemerintahan Khalifah yang merangkumi Syria dan Iraq, dan akan menjalankan pemerintahan Islam yang tidak mempunyai sempadan.
Mereka menamakan diri kumpulan militan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) tetapi dalam proses membentuk kerajaan itu mereka telah menggunakan kekerasan dan pertumpahan darah seperti tentera biasa yang bertindak untuk menakluki sebuah negara musuh, malah memaksa umat Islam di sekeliling mereka supaya menerima mereka sebagai pemerintah, jika tidak maka umat sesama Islam itu akan dibunuh serta-merta.
Kejadian ini disedari oleh seluruh penduduk dunia yang menyaksikan keganasan ini melalui kaca televisyen dan gambar dalam media cetak serta media baru.
Semuanya menggambarkan kekerasan dan kekejaman yang dilakukan oleh golongan ini dalam proses menegakkan negara Khalifah dan negara yang mereka namakan negara Islam.
Oleh itu, slogan dan nama-nama simbolik yang digunakan oleh kumpulan tertentu dalam percubaan menggambarkan agenda perjuangan mereka sebagai perjuangan tulen Islam itu tidaklah seharusnya mengaburi mata orang Islam dalam menentukan apakah betul perjuangan kumpulan atau satu golongan itu sebagai perjuangan Islam, apatah lagi apabila dikaitkan dengan agenda menegakkan kerajaan Islam dan sebagainya.
Perjuangan Arab sendiri sebenarnya telah melalui sejarah yang panjang dalam menegakkan identiti kebangsaan dan keagamaan mereka. Sejarah Arab dalam kebangkitannya telah muncul dalam kepelbagaian agenda kebangsaan dan semangat bangsa Arab yang telah menyeleweng.
Walaupun negara Arab merupakan negara yang kaya dengan hasil petrol, tetapi mereka tidak dapat membangunkan kestabilan negara mereka kerana krisis kepimpinan, integriti, perpecahan ideologi mazhab dan semangat kebangsaan, malah penentangan sesetengah daripadanya terhadap Barat secara melulu, maka hal ini semua telah menjadikan negara mereka menghadapi pertumbuhan golongan radikal dan ekstrem dalam kalangan rakyat mereka sendiri.
Dalam proses ketegangan dan krisis politik dan ekonomi, di antara semangat kebangsaan dan tekanan Israel serta kuasa Barat yang ingin merebut kekayaan mereka, maka telah timbul golongan agama dan kumpulan-kumpulan yang menggunakan agama dalam perjuangan mereka untuk merebut kuasa politik di dalam negara mereka sendiri.
Maka dalam kebangkitan semangat Islam dalam perjuangan inilah, ternyata bahawa perjuangan itu pada umumnya berselindung di sebalik simbol dan nama agama untuk tujuan merebut kuasa politik dan pemerintahan negara.
Ketika inilah mereka menggunakan nama-nama simbolik Islam seperti jihad dan lain-lainnya untuk menarik perhatian para belia dan orang muda untuk menyertai mereka bagi melakukan perjuangan jihad menentang musuh-musuh Allah, dan berperang menentang musuh Allah ini adalah perjuangan suci, yang sekiranya ada yang gugur maka mereka gugur sebagai pejuang yang mati syahid.
Hal ini perlu dikaji dan dipelajari dengan mendalam untuk kita memahami agenda perjuangan mereka yang terlalu kusut dan rumit itu.
Malah bagi kita di Malaysia, yang telah pun menyaksikan penglibatan para tenaga muda Islam untuk turut serta berjuang di dalam medan peperangan yang berlaku di sana atas nama jihad dan syahid, maka kita hendaklah berusaha untuk memahami situasi ini dan bersungguh-sungguh memahami hakikat perjuangan ini dari perspektif Islam itu sendiri.
Penjelasan yang mendalam tentang perjuangan dan kekerasan yang menyeleweng ini hendaklah diterangkan dengan menyeluruh di negara kita, terutamanya kepada anak muda dan para belia yang sedang bersemangat dalam menghayati erti kebangkitan Islam dan perjuangan suci untuk menegakkan agama dan negara Islam menurut kefahaman yang mereka fahami daripada anasir-anasir luar yang amat berpengaruh itu.
Tanpa keyakinan mereka terhadap propaganda luar tentang perjuangan 'jihad' itu, mana mungkin mereka akan sanggup mengharungi medan peperangan yang amat berbahaya di negara luar yang jauh itu.
Malah pengaruh ini telah menjadi luas sehingga terhadap para wanita Islam yang sanggup 'berkorban' bersama-sama tentera agama ini dengan menyediakan khidmat seks kepada para pejuang itu.
Hal ini jelas bertentangan dengan ajaran agama Islam yang maha suci dan amat jelas menyeleweng daripada nilai akhlak, malah akidah dan syariah umat Islam sendiri.
Sekali lagi penulis ingin menekankan di sini bahawa pengaruh negatif yang berselindung di sebalik kesucian agama ini hendaklah didedahkan dengan meluas dalam kalangan masyarakat kita, malah diterapkan pendidikan Islam yang sebenarnya untuk memahamkan anak-anak dan umat Islam di Malaysia, agar mereka tidak akan terjebak di dalam perangkap radikal dan ekstrem itu.



Comments

Popular posts from this blog

ADAT PERMAINAN.......!

SIAPA? APAKAH SEBENARNYA GENERASI Y?

MENITI USIA TUA....