Monday, April 23, 2012

PERSEPSI DAN REALITI
Ketika bekas Presiden USA, Bush, hendak melakukan serangan ke atas Iraq lebih sepuluh tahun yang lalu, dia telah berjaya mempengaruhi pemikiran ramai penduduk dunia, terutamanya di Barat, bahawa dia perlu menghapuskan Saddam Husain dan menakluki Iraq keerana Iraq mempunyai senjata yang amat merbahaya, yang dinamakan Weapon of Mess Destruction (WMD). Malah alasan ini juga yang digunakannya untuk mempengaruhi PBB supaya memberikan restu kepadanya untuk menakluki Iraq, dan NATO juga bersetuju dengan teorinya itu, dengan alasan untuk menyelamatkan dunia dan manusia dari kehancuran WMD Iraq itu.

Setelah menduduki Iraq dengan segala kemusnahan dan kehilangan nyawa rakyat serta pemimpin Iraq yang tidak berdosa, maka gerakan mencari senjata itu "kononnya" dilancarkan, akhirnya tidak kelihatan dan tidak dijumpai senjata itu, malah bayang2nya pun tidak ada.

Ertinya kewujudan WMD itu hanyalah satu teori dan persepsi salah yang digambarkan sebagai satu realiti, semata2 untuk menipu orang ramai, sehingga orang semua terpengaruh dengan persepsi yang amat menyeleweng itu, sedangkan dia sendiri tahu bahawa apa yang dikatakannya itu hanyalah tipu helah darinya sahaja.

Inilah sebenarnya persepsi yang direka2kan oleh Bush dan berjaya mempengaruhi saerta memperdayakan dunia keseluruhannya, sehingga cita2nya untuk menakluki Iraq dan menghisap minyak Iraq, serta mengaut kekayaan negara itu berjaya dilakukan dengan jayanya.

Sekarang Iraq menjadi negara kacau bilau, penduduk Iraq bertentangan, berbunuhan, Syiah dan Sunni bertelagah, bom kereta, pengebom berani mati, masih tetap berlaku, sedangkan syarikat besar US dan Barat sedang giat menghisap minyak Iraq, dan Iraq menjadi tanah jajahan semula kepada Barat, khasnya US, sehinggakan bangunan kedutaan yang paling besar di dunia menurut berita akhbar, adalah terletak di Baghdad.

Inilah namanya "persepsi" dan "realiti" yang sering dimain2kan orang sekarang ini, terutamanya dalam dunia politik di mana2 saja, dengan tujuan untuk memperolehi sokongan orang ramai, termasuk untuk mendapatkan undi dalam pilihan raya. Buat persepsi dulu, realitinya tolak sebelah, kemudian apabila mendapat sokongan barulah buat perkiraan lain, betul atau tidak  bukanlah menjadi persoalan sangat.

Di negara kita dalam situasi sekarang dimana terlalu banyak gerakan politik taksub dan politiking yang huru biru, terlalu banyak persepsi salah yang ditaburkan di sana sini untuk mempengaruhi pemikiran orang ramai, dan dengan itu membuatkan orang ramai mengambil sikap berat sebelah, tanpa usul periksa.

Rakyat amat mudah terpengaruh dengan persepsi yang bermacam2, dan terpengaruh dengan teori2 yang molok12 dan indah2, sedangkan hakikat dan realitinya belum pasti lagi. Inilah yang berlaku dalam pemikiran rakyat yang tidak mahu memeriksa hakikat, dan tidak mahu mengadakan sedikit kajian, sama ada teori dan persepsi itu betul atau tidak, memang berdasarkan fakta atau data2 yang tertentu.

Oleh itu kita orang awam seharusnya mempunyai pemikiran yang bebas dan pendirian yang teguh dalam mendengar sesuatu teori dan ketika disogokkan dengan sesuatu persepsi, kerana kita semua dapat berfikir dengan rasional, dengan matang, dan kita semua boleh membuat kajian sedikit sama ada apa2 yang kita dengar itu adalah realiti atau hanya .

Kita hidup dalam alam realiti, bukan alam fantasi. Menyesal dulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna. Ini abad 21, bukan zaman batu, zaman ini zaman berfikir bukan zaman menjadi pak turut sahaja.

Pageviews last month