Tuesday, April 10, 2012

PERTABALAN YDP AGONG
11 HARIBULAN APRIL 2012 MERUPAKAN HARI BERSEJARAH BAGI NEGARA KITA, KERANA PADA HARI TERSEBUT, SERI PADUKA BAGINDA YANG DI PERTUAN AGONG DITABALKAN. SEJARAH INI MENJADI LEBIH PENTING KERANA SPB MERUPAKAN KETUA NEGARA YANG PERTAMA MENJAWAT JAWATAN TERSEBUT BUAT KALI KEDUA, YANG MENEMPA SEJARAH TERSENDIRI BAGI NEGARA YANG MENJUNJUNG PERLEMBAGAAN DEMOKRATIK INI.

PERLEMBAGAAN MENETAPKAN PROSEDUR INI, DAN PENETAPAN INI SEMESTINYA DIPATUHI DAN DILAKSANAKAN DENGAN SEBAIK-BAIKNYA, MAKA APABILA TIBA GILIRANNYA SPB MENAIKI TAKHTA INI, MAKA SPB HARUSLAH DINOBATKAN SEBAGAI AGONG, DAN AMAT SELAYAKNYA DYMM SULTAN KEDAH YANG PERNAH MENJAWAT JAWATAN SPB YANG DI PERTUAN AGONG BUAT KALI PERTAMA DULU, KINI DITABALKAN SEMULA SEBAGAI SPB BUAT KALI KEDUANYA.

INILAH ERTINYA KEKUATAN PERLEMBAGAAN NEGARA YANG SEHARUSNYA MENJADI TONGGAK PEMERINTAHAN KITA DAN PERLU DIHORMATI.

SPB BERIKRAR SEMASA MENGANGKAT SUMPAH SEBAGAI YANG DI PERTUAN AGONG, BAHAWA BAGINDA AKAN MEMPERTAHANKAN ISLAM SEPANJANG PEMERINTAHANNYA, MAKA ISLAM ADALAH MERUPAKAN SESUATU YANG AMAT TINGGI DARJATNYA DI NEGARA INI, YANG BERADA DI BAWAH KEKUASAAN KETUA TERTINGGI NEGARA, SEBAGAI PELINDUNG KEPADA AGAMA YANG SUCI DAN PERKASA ITU.

INILAH PETA DAN LANSKAP NEGARA KITA DALAM MENGAMALKAN NEGARA BERAJA DAN BERAGAMA DALAM PERATURAN DAN SISTEMNYA YANG AMAT UNIK  BAGI NEGARA MUDA DAN BARU DALAM SEJARAH DUNIA PURBA YANG LEBIH LAMA, DAN YANG LEBIH JAUH SEJARAH KEBANGKITANNYA DARI KITA.

MALAYSIA MERUPAKAN NEGARA KECIL, DENGAN PENDUDUKNYA YANG KECIL JUGA, MALAH UMAT ISLAMNYA JUGA HANYA MEMBENTUK MAJORITI YANG KECIL. TETAPI PUSAKA DAN PERATURAN HIDUP PENGHUNI ASLI NEGARA INI MEMPUNYAI BUDAYA DAN BUDI BICARA YANG BESAR DAN AGONG, MENGHORMATI SEMUA ORANG DI SEKELILINGNYA TANPA MENGIRA BAHASA DAN BANGSA, KETURUNAN DAN AGAMA.

OLEH ITU DALAM MERAYAKAN HARI PERTABALAN SPB, SEMANGAT INI HARUSLAH DIKEKALKAN DALAM KEUTUHANNYA, MENGHORMATI AGAMA ISLAM DAN AGAMA ORANG LAIN, BAHASA KEPELBAGAIAN KAUM, MALAH KEPELBAGAIAN AGAMA YANG DIANUTI OLEH RAKYAT MALAYSIA WALAU SEKECIL MANA SEKALI PUN PENGIKUTNYA.

INILAH WARISAN DAN PUSAKA NENEK MOYANG ORANG MELAYU SELAMA INI, DAN PUSAKA SERTA ADAB SOPAN INI TIDAK MUNGKIN AKAN DIRUNTUHKAN OLEH ORANG MELAYU SENDIRI SEGALA PERASAAN BAIK SANGKA DAN KESOPANAN MELAYU ITU DITERIMA OLEH ORANG LAIN DENGAN PERASAAN DAN SIKAP  YANG SAMA, DAN SELAMA MANA PENGHORMATAN DAN KEMESRAAN ORANG MELAYU ITU TIDAK DICABAR ATAU DI GANGGU GUGAT.

DAULAT TUANKU.

Pageviews last month