Saturday, June 28, 2014

ESOK PUASA




SELAMAT DATANG RAMADHAN AL-MUBARAK

Seolah-olah bulan puasa baru saja meninggalkan kita, dan kini tiba-tiba Ramadhan datang lagi...Amat cepatnya masa berlalu, seperti pesawat terbang yang membelah awan, tiba-tiba ribuan KM perjalanan telah kita lalui, dan kini kita telah sampai ke distinasi perjalanan kita, lalu Ramadhan pun tiba-tiba telah berada lagi di ambang pintu kita.

Demikianlah perjalanan masa, dan masa sebenarnya berlalu mengikut peredaran mata hari dan cakarwala lain yang telah ditentukan Allah, sehari, seminggu, sebulan dan setahun. Lambat cepat peerjalanannya adalah hanya dalam gambaran manusia, kerana seminggu tetaplah berjumlah tujuh hari dan setahun tetaplah dua belas bulan, kita saja yang merasa cepat dan lambat perjalanannya.

Kalau orang yang dihimpit kesusahan, dia marasakan bahawa masa ini terlalu lama perjalanannya.  Kalau orang yang demam atau mengalami sakit, pada waktu siang mungkin dia merasakan waktu berjalan seperti biasa, tetapi pada waktu malam, ketika dia amat kesunyian, ketika orang semua nyenyak tidur, dan dia mengalami kesakitan yang bertambah-tambah, maka dia merasakan bahawa masa yang berlalu terlalu lambat dan lama, satu jam dia merasakan seperti satu hari....  Demikianlah terlalu subjektifnya perasaan manusia, dan inilah satu ajaran dari Allah SWT tentang lemahnya sifat manusia ini, sebab itulah Allah memberikan manusia pemikiran dan akal, bukan hanya perasaan dan emosi..

Syukur kepada Allah SWT yang memanjangkan umur kita menjelang Ramadhan 1435 ini. 

Semoga diberikan hidayah dan taufik-Nya untuk kita bertemu di ruangan ini saban hari Ramadhan ini seperti Ramadhan 1433 dan 1434 yang lalu, insya' Allah.


Pageviews last month