KENYATAAN DR TARIQ RAMADAN DAN PERMAINAN MEDIA....



Dr Tariq Ramadan ketika menyampaikan ucapannya dalam satu kongres "Islam Rahmatan Lil 'Alamin" di Kuala Lumpur pada 1 Februari 2015 menegaskan bahawa orang Islam di Malaysia  yang mengkeritik pihak Barat haruslah mencerminkan muka sendiri terlebih dahulu dengan mengakui akan perlakuan yang tidak adil terhadap orang bukan Islam di negara mereka sendiri.

Teks yang saya baca berbunyi begini di dalam bahasa Inggeris {Malaysian Muslims complaining of discrimination by the West should first acknowledge the injustices against minoroties in their own country}

Dalam konteks ini Malay Mail online meletakkan tajuk berita "Look in the mirror, Muslim don tells Malaysians critical of Western discrimination"

Masalahnya :
*Kenyataan beliau tentang western discrimination terlalu umum
*Apakah western discrimination itu dapat disamakan dengan kenyataannya bahawa orang Islam di Malaysia juga sebenarnya melakukan diskriminasi terhadap orang bukan Islam? Dari sudut apa? Peringkat mana? Apakah orang Islam sahaja yang bertindak demikian dengan menginayai orang bukan Islam yang seolah-olah telah lemah dan dhaif, tidak berdaya dan tidak punya hak sama sekali?
*Beliau juga memetik kenyataan yang amat kontraversial tentang non-Muslim di Malaysia yang di tulis di dalam teks berita tersebut "speaking in defence pluralism, Swedish academic Dr Tariq Ramadan recounted anecdotes from non-Muslims here that they are being treated  as "second class citizens", which he said contradicted principles of Islam"........"If you want to be good Muslims, instead of preventing people from believing, you become better believers....."
*Betulkah kenyataannya, malah jika di bandingkan dengan diskriminasi di dalam negara asalnya sendiri, Mesir, apakah kita di sini tidak punya kebebasan? Atau kita di sini terlalu zalim terhadap orang bukan Islam?
*Hari ini hari cuti umum, Thaipusam, harap beliau dapat meninjau sendiri kebebasan beragama yang ada, dan tidak lama lagi Hari Tahun Baru Cina, malah harap dapat lah Dr Tariq Ramadan mengelilingi negara kita melihat rumah ibadat berbagai kaum......
*Lebih serius lagi beliau dapat meneliti Perlembagaan kita, malah mengikuti keputusan-keputusan Mahkamah yang dibuat dalam kes-kes yang melibatkan agama.....
*Beliau juga seharusnya memberikan kenyataan yang lebih akademik dan praktikal tentang Pluralism agama yang disentuhnya itu....Apakah definisi dan amalannya, apakah kelemahan dan penyelewengannya....??
Saya mungkin tidak sama ilmunya dengan beliau, oleh itu terserahlah kepada umat Islam di negara kita sendiri mengadili ucapannya secara menyeluruh.
Mungkin kita perlu meneliti ucapan beliau sepenuhnya, iaitu dalam usaha mencari kebenaran dan pembohongannya, tetapi kenyataan dan berita yang dibuatkan ini sebenarnya telah menyebabkan kegelisahan tanpa sebab, malah membawakan satu persepsi yang negatif, atas nama sarjana Islam dari luar negara itu sendiri...Itulah kerja media kita sendiri....Apakah dengan perlakuan ini kita masih tidak punya kebebasan??



Comments

Popular posts from this blog

ADAT PERMAINAN.......!

SIAPA? APAKAH SEBENARNYA GENERASI Y?

MENITI USIA TUA....