DARUL ISLAM: ADAKAH MAKNANYA NEGARA ISLAM?
DARUL-ISLAM: NEGARA ISLAM
ISTILAH ‘DARUL-ISLAM’ ADALAH DIGUNAKAN BAGI NEGARA YANG TERTEGAK DI ATAS DASAR SYARIAT
ISLAM DAN SISTEMNYA.
ISTILAH MODEN OLEH
AL-MAUDUDI DAN RASHID RIDHA : “ISLAMIC STATE” IAITU : OTORITI UTAMA IALAH
PADA ALLAH SWT, KUASA MANUSIA ADALAH TERBATAS UNTUK MENGENDALIKAN NEGARA SESUAI
DENGAN SYARA’
ADA PANDANGAN KEDUA
TENTANG DARUL ISLAM, IAITU MAJORITI PENDUDUKNYA ADALAH ORANG ISLAM WALAU PUN
SISTEM SYARIAT ISLAM TIDAK BERJALAN SEPENUHNYA (ABU ZAHARAH CENDERUNG KEPADA
PANDANGAN INI YANG DIPETIK DARI ABU HANIFAH –AL-JARIMAH WAL-UQUBAH FI
AL-FIQH AL-ISLAMI, TETAPI DIHARAPKAN SUPAYA UNDANG-UNDANG DARI AL-QURAN DAN
AL-SUNNAH DIJALANKAN DAN DIAMALKAN
SEHINGGA SEMPURNA
ALMAWARDI DI DALAM “AL-AHKAM
AL-SULTANIAAH” MENERANGKAN KEWAJIPAN
KHALIFAH, IAITU PEMERINTAH NEGARA ISLAM DALAM PERKARA-PERKARA BERIKUT :
(1)MENJAGA AGAMA DALAM
BENTUK ASALNYA. PARA PENYELEWENG DAN PENGAJAR AJARAN SESAT MESTILAH DIBUKTIKAN KESESATANNYA DAN
DITERANGKAN JALAN YANG BETUL KEPADANYA, SERTA DIAMBIL TINDAKAN YANG SESUAI
SUPAYA AGAMA TIDAK MENJADI ROSAK DAN TIDAK MENYESATKAN UMAT. HAL INILAH YANG
DILAKSANAKAN OLEH KERAJAAN, TERMASUK KERAJAAN NEGERI, MELALUI MAJLIS AGAMA,
MAHKAMAH SYARIAH DAN SEBAGAINYA.
(2)MENJALANKAN KEADILAN
MELALUI PROSES UNDANG-UNDANG.
(3)MENJAGA KAWASAN NEGERI,
KESELAMATAN PARA PENDUDUKNYA, TERMASUK KAUM WANITA, DALAM MENCARI REZEKI DENGAN
AMAN TANPA GANGGUAN KE ATAS DIRI MEREKA ATAU HARTA BENDA MEREKA.
(4)MENJAGA NEGARA DENGAN
MEWUJUDKAN KUBU DAN BENTENG AGAR TIDAK DICEROBOHI OLEH MUSUH, DAN DARAH ORANG
ISLAM SERTA KAFIR ZIMMI TIDAK DITUMPAHKAN OLEH MUSUH. HAL INI MEWAJIBKAN JIHAD
DALAM KEADAAN YANG MEMBOLEHKAN JIHAD ITU DILANCARKAN.
(5)MENJALANKAN PUNGUTAN
ZAKAT DAN CUKAI, IAITU HARTA BUKAN ISLAM.
HAL INI JUGA MERUJUK KEPADA PEMBANGUNAN EKONOMI YANG BERLANDASKAN SISTEM
ISLAM. PENGURUSAN EKONOMI YANG BAIK JUGA TERMASUK DALAM PERSIAPAN MENGHADAPI
TEKANAN MUSUH.
(6)MEMBAYAR UPAH DAN GAJI
KEPADA ORANG-ORANG YANG BERHAK TANPA LEWAT.
(7)MEMPASTIKAN BAHAWA
ORANG-ORANG YANG BERAMANAH SAHAJA DILANTIK UNTUK BERTUGAS, SUPAYA DENGAN ITU
MEREKA MAMPU BERTUGAS DENGAN BAIK. USAHA MENJADIKAN PERKHIDMAATAN AWAM YANG
BERSIH, CEKAP DAN AMANAH MERUPAKAN PROGRAM BERLANDASKAN ISLAM.
AL-AHKAM AL-SULTANIAH
MENGEMUKAKAN RINGKASAN UNTUK DILAKSANAKAN OLEH NEGARA ISLAM :
(i)
MENEGAKKAN SISTEM KEADILAN
(ii)
KEMUDAHAN MENUNAIKAN IBADAT
(iii)
PEMBANGUNAN MASJID SEBAGAI MASJID SULTAN DAN
MASJID KHASSAH
(iv)
TENTANG PERLAKSANAAN HISBAH, IAITU KAWALAN
BAGI PEMERINTAH DAN RAKYAT.
TERNYATA BAHAWA NEGARA
YANG MELAKSANAKAN DASAR-DASAR YANG TERSEBUT BUKANLAH NEGARA SEKULAR.
(i)
PERLAKSANAAN ISLAM DALAM PENDIDIKAN
(ii)
PERUNTUKAN DALAM PERLEMBAGGAAN
(iii)
PERTAHANAN DAN KESELAMATAN DALAM NEGERI,
MENENTANG PENJAJAHAN, KOMUNISME, AJARAN SESAT DAN SEBAGAINYA
(iv)
KEBEBASAN WANITA DALAM MASYARAKAT SECARA TERKAWAL.
(v)
KERJASAMA ANTARA NEGARA-NEGARA ISLAM DALAM
BIDANG POLITIK, EKONOMI, PENDIDIKAN DAN LAIN-LAIN
(vi)
KHIDMAT KESEHATAN DAN PERUBAATAN
(vii)
PERANAN NEGARA DALAM ARENA ANTARABANGSA, OIC,
PBB DAN LAIN-LAIN.
(i)
RAJA MELAKA, PARAMESWARA, MEMELUK ISLAM
MELAMBANGKAN PENGISLAMAN KERAJAAN MELAYU, DAN KERAJAAN MELAKA MENERBITKAN TEKS
UNDANG-UNDANG RISALAH HUKUM KANUN BERASASKAN UNDANG-UNDANG ISLAM TENTANG
PERKAHWINAN, MUAMALAT, KETERANGAN, KEHAKIMAN DAN JINAYAT.
(ii)
BEBERAPA NEGERI MELAYU TELAH MENJADIKAN ISLAM
SEBAGAI DASAR PERLEMBAGAAN, SEPERTI JOHOR PADA TAHUN 1895 DAN TRENGGANU PADA
TAHUN 1911.
(iii)
MEMORANDUM PARTI PERIKATAN KEPADA LORD REID,
PENGERUSI SURUHANJAYA DERAF PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (PERLEMBAGAAN
MERDEKA 1957) MENCADANGKAN :”AGAMA ISLAM HENDAKLAH DIJADIKAN AGAMA NEGARA
MALAYA, TETAPI PRINSIP INI TIDAK AKAN MENYENTUH HAK WARGANEGARA-WARGANEGARA
YANG BUKAN ISLAM DALAM NEGARA INI UNTUK MENGANUT AGAMA MEREKA” CADANGAN INI
TELAH DITERIMA SEPERTI YANG TERMAKTUB DALAM PERLEMBAGAAN PERKARA 3 (1).
(iv)
INSTITUSI RAJA MELAYU MERUPAKAN INSTITUSI
YANG MEMPERTAHANKAN ISLAM DI SEMUA NEGERI DALAM MALAYSIA , KERANA RAJA-RAJA
MERUPAKAN KETUA AGAMA ISLAM.
(v)
PROSES MENGKANUNKAN UNDANG-UNDANG ISLAM
BERJALAN SEJAK SEBELUM MERDEKA, SEPERTI ENEKMEN HUKUM SYARAK NEGERI SELANGOR
(1952), TRENGGANU (1955), PAHANG (1956), DAN LAIN-LAIN .
(vi)
YANG DIPERTUAN AGONG KETIKA MENGANGKAT SUMPAH
JAWATAN BERIKRAR AKAN MEMPERTAHANKAN AGAMA ISLAM.
(vii)
USAHA MEMPERTINGKATKAN PANTADBIRAN
UNDANG-UNDANG ISLAM DI MALAYSIA SEDANG BERJALAN SECARA BERTERUSAN, SEPERTI
MENYERAGAMKAN UNDANG-UNDANG KELUARGA ISLAM, MENGELUARKAN PEGAWAI-PEGAWAI
KEHAKIMAN ISLAM YANG BERKELAYAKAN, PENINGKATAN MAHKAMAH SYARIAH KE PERINGKAT
MAHKAMAH PERSEKUTUAN DAN LAIN-LAIN
(viii)
YANG PALING PENTING DALAM HAL INI MALAYSIA
MEMPUNYAI PERLEMBAGAAN YANG MENDAULATKAN ISLAM SEBAGAI AGAMA NEGARA, DAN DASAR
SEKULARISME TIDAK PERNAH DICATATKAN DIMANA-MANA DOKUMEN SEBAGAI DOKTRIN NEGARA.
Comments
Post a Comment