AWAL RAMADHAN 1438



Hari Sabtu 27 Mei 2017 umat Islam mulai berpuasa tahun ini..Puasa datang dan pergi kesekian kalinya, dan umat Islam meneruskan ibadat ini selagi dunia masih belum kiamat.
Hari ini seperti biasa, umat Islam negara kita sekali lagi memulakan ibadat ini dengan setianya. Malah ibadat puasa memerlukan kesetiaan dan keikhlasan. Tanpa ikhlas, hamba Allah boleh berpuasa kerana tujuan lain, bukan kerana menunaikan ibadat yang di tuntut Allah dan untuk mencari keredaan Allah.
Sebab itulah setiap ibadat dalam Islam memerlukan NIAT, dan niat nya ialah kerana Allah yang memerintahnya, maka hamba Allah mestilah patuh kepada perintah Allah.
Kebiasaan rutin hamba Allah di luar Ramadan ialah makan dan minum tanpa mengira waktu. Kalau di pejabat, selepas bersarapan, maka pada jam 10 perlukan kelepasan untuk minum, dan kelepasan makan tangah hari berikutnya, kemudian dalam jam tiga perlu ke kanteen lagi.
Namun apa bila seseorang itu berniat untuk puasa hari berikutnya, maka dia tidak akan makan dan minum pada waktu2 yang ditentukan itu, malah dia mungkin tidak merasakan lapar dan dahaga seperti biasa.
Niat adalah kerja hati, dan fungsi kawalan dalaman yang amat berkesan mengekang nafsu. Dengan niat yang disandarkan kepada Allah seorang Muslim menjadi kuat fizikal dan spiritualnya, dalaman dan luaran...
Di sinilah sebenarnya terletak kekuatan umat Islam, yang kini nampaknya kekuatan itu hanya merupakan retorik, lambang dan amalan bibir sahaja, tanpa di praktikkan.
Sukar sifat jujur dan ikhlas ini di hayati sebenar2nya oleh umat Islam masa kini, malah mereka di kuasai nafsu, terlalu materialistik, individualistik, tamak haloba dan berajakan wang serta nafsu.
Orang yang mengetahui ajaran agama, hanya mengetahui, tapi amalannya tidak..Setiap hari terdapat orang Islam yang tidak beretika, tidak bermoral, dan tidak berakhlak. Mereka makan haram, bertuhankan wang rasuah, berbohong, tidak beramanah, dan melakukan 1001 pengkhianatan, demi kemegahan dunia dan kemakmurannya..
Ibadat dan nilai2 murni dalam ibadat itu tidak lagi di kait dan dihubungkan dalam disiplin diri...
Tak taulah apakah yang akan berlaku kepada dunia Islam, masyarakat Islam, dan pemerintahan Islam....
Puasa datang dan pergi, namun keadaan jiwa dan hati, akal dan pemikiran Muslim masih tidak berubah, bahkan semakin rosak....
Ya Allah tunjukkanlah jalan yang benar...

Comments

Popular posts from this blog

ADAT PERMAINAN.......!

SIAPA? APAKAH SEBENARNYA GENERASI Y?

MENITI USIA TUA....