INSTITUSI TAHUNAN RAMADAN
Institusi yang mendidik seorang bayi itu hingga ke besarnya, seterusnya ke peringkat dewasa dan meninggal dunia adalah mereupakan pendidikan formal dan tidak formal. Pendidikan tidak formal itulah yang pertama mendidik kanak2, seperti pendidikan ibu bapa, media : Tv dan lain2, kemudian pendidikan luar rumah termasuk institusi sosial, bisnes, dan lain2
Bila anak2 yang
sampai masanya pergi ke tadika dan sekolah, maka pada masa itulah dia menerima
pendidikan formal, dari tadika hingga ke Uniiversiti, dan dalam peringkat2
inilah dia mempelajari ilmu dan membangunkan potensi serta perwatakannya untuk
masa muka dengan mempelajari berbagai2 bidang ilmu pengetahuan dari guru
sekolah dan para pensyarah university.
Dalam sistem
Islam, para pelajar mempelajari ilmu secara formal dan tidak formal. Pendidikan
formal di lalui oleh umat manusia awal melalui gurunya yang terdiri dari para
Nabi dan Rasul yang di ututskan Allah kepada umat dan kaumnya yang tertentu. ..
Tetapi bagi
umat manusia yang terkemudian, setelah wafatnya para Nabi dan Rasul, maka
pendidikan yang mereka terima tidak lagi melalui para Nabi dan Rasul itu, malah
melalui peninggalan mereka yang terdiri dari kitab2 suci yang mereka bawa, dan
bagi kita, yang terpentingnya ialah ajaran dari Kitab Suci Al-Quran dan ajaran Nabi kita Muhammad SAW melalui sunnah dan hadis
peninggalannya.
Maka dalam
situasi inilah kita seolah2 sedang menerima ilmu dan hikmat bagi sesuatu ilmu
itu melalui cara yang tidak formal dari para guru, ulamak dan sarjana Islam
yang mempelajari dan mewarisi ilmu itu.
Demikian juga
tentang ibadat puasa di dalam bulan Ramadhan, maka ketibaan bulan ini, dan
perlaksanaan ibadat yang di wajibkan dengan kedatangan bulan ini, iaitu puasa
selama satu bulan, juga merupakan satu institusi pengajaran yang formal atau
tidak formal yang kita terima.
Oleh kerana
para Rasul dan Nabi utusan Allah SWT tidak wujud lagi untuk mengajar kita
tentang sesuatu pelajaran yang kita terima itu, maka umat Islam kini haruslah
mengkaji Al-Quran dan Sunnah Rasul dengan teliti tentang sesuatu ajaran Islam
itu, dan seluruh perbendaharaan ilmu dunia akhirat yang bermanfaat.
Maka dengan itu, Ramadhan dan ibadat yang kita lakukan di dalam bulan ini,
adalah merupakan sebuah sekolah yang kita masuki serta mempraktiskan ibadat
ini, termasuk segala objektif sekolah ini yang seharusnya kita fahami dengan
baik.
Malah kalau di
bandingkan dengan kehidupan kini, maka ibadat puasa yang kita lakukan itu juga
merupakan satu perkhemahan motivasi, urus tadbir diri, dan kumpulan, team
building dan sebagainya yang kita terima dalam perkhemahan ini.
Kepentingan kem
ini ialah ianya merupakan satu pusat latihan dan amalan yang terletak di bawah
panduan Allah SWT secara langsung. Maka dengan itu kita haruslah mematuhi
segala undang2 dan peraturannya yang lengkap dan sempurna, seterusnya
mempelajari segala ilmu dan hikmatnya untuk kehidupan kita dunia akhirat, supaya
kehidupan kita menjadi bahagia di dunia dan akhirat, di dalam dan di luar bulan
Ramadhan, kerana setiap tahun kita menghadiri kem ini, dan saban tahun juga
kita menjadi menjadi graduannya….
Hari ini kita telah memasuki sesi ke tiga sekolah Ramadhan ini
dan setiap orang dapat lah bertanyakan diri sendiri, apakah hikmah dan ilmu
yang telah kita perolehi dalam masa 17 hari ini di Institusi atau sekolah
Ramadan yang kita sertai ini…? Malah yang lebih pentingnya bagaimana kah ilmu dan bekalan yang telah kita kuasai itu dapai kita manfaatkan dalam pengukuhan diri, pengawalan nafsu buruk, perilaku yang menyeleweng sehingga kita akan memperbaiki diri seterusnya sepanjang menjadi hamba Allah yang baik di dunia dan akhirat, di dalam ibadat, perwatakan diri, sifat terpuji, amanah, jujur dan ikhlas, serta untk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat seperti yang di ajar oleh Islam melalui ibadat puasa ini...
Comments
Post a Comment