Monday, June 10, 2013

PRU: KEPUTUSAN DIPERTIKAIKAN? KENAPA?





APAKAH MASALAHNYA?

Keputusan PRU ke-13 yang dipertikaikan nampaknya tertumpu kepada beberapa perkara yang berikut:

1. Kewibawaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang dipersoalkan dan disyaki berat sebelah
2. Pengundian yang juga disyaki kedudukan kerakyatan para pengundi
3. Masalah ketika membuang undi: dakwatnya, undi berulang, undi pos dan sebagainya
4. Masalah teknikal lainnya.

Akibat dari keraguan dan kesangsian ini maka telah dilakukan beberapa tindakan dan bantahan:

1. Demonstrasi dan  perhimpunan yang dinamakan Blackout 505...
2. Tuntutan supaya semua ahli SPR meletakkan jawatan
3. Diadakan Pilihan Raya semula
4. Memulaukan istiadat pertama sidang Parlimen

Persoalannya :

1. Sekiranya dibubarkan SPR sekarang iaitu semua anggotanya meletakkan jawatan, mengadakan Pilihan Raya baru, apakah keputusannya akan menyebelahi PR atau BN untuk mengulangi kemenangannya?
2. Negeri-negeri yang dimenangi oleh PR dalam PRU 13 yang lalu, akan dijamin masih berkekalan dalam pemerintahan PR?
3. Kalau isu dakwat, kad pengenalan, kerakyatan pengundi, undi pos dan sebagainya sentiasa dipertikaikan, apakah agen-agen BN dan PR tidak menyedarinya semasa proses membuang undi?
4. Apakah rakyat umum, majoriti yang mendiamkan diri sekarang ini masih tidak memahami mesej pihak yang menganjurkan Blackout 505 dan penipuan PRU ke 13 akan mengubah pandangan mereka?
5. Apakah dengan memulau Paarlimen, ada pihak yang akan mendapat simpati rakyat umum, atau akan merosakkan imej orang yang memulaukannya?
6. Apakah dengan berlanjutannya bantahan dan permainan politiking yang membantut kerja-kerja lain yang seharusnya ditumpukan untuk pembangunan rakyat dan negara akan terus menerus mendapat simpati rakyat umum?
7. Tidakkah disedari bahawa segala bantahan dan segala persepsi yang dilakarkan selama ini akan menyerlahkan elemen-elemen negatif individu-individu tertentu sahaja dari segi imej dan kewibawaannya, dari segi menonjolkan sentimen perkauman dan etnik melampau yang menyebabkan kebencian rakyat umum dari kepelbagaian etnik dan kaum?

Oleh itu tidak banyak yang dapat memahami apakah masalahnya dengan keputusan PRU ke 13 yang lalu. Apakah rakyat umum yang hendak dipersalahkan? Apakah instutisi Kerajaan yang harus sentiasa dipersalahkan termasuk SPR, Polis, Kakitangan Awam dan sebagainya?

Apakah dengan penggunaan sosial media untuk memburuk-burukan institusi Raja, agama Islam akan dapat meraih simpati orang Melayu dan Islam?

Apakah tidak cukup dengan kerisis dalaman beberapa komponan parti dalam PR sekarang tidak menjejaskan reputasi Pakatan tersebut?

Rakyat semakin matang dan semakin memahami segala permainan politik yang berlarutan sehingga kini maka dengan itu mereka akan mulai memahami apakah yang baik dan betul, apakah yang buruk dan salah.

Jadi persoalannya :Apakah masalahnya ? Rakyat akan bertanya dan terus akan bertanya...


Pageviews last month