PRU: EKSPLOITASIKAN GENERASI Y?




CONTOH EKSPLOITASI GENERASI Y

Caranya, mula-mula sekali mereka-rekakan sesuatu teori atau kabar angin secara berulang-ulang kali dan bersungguh-sungguh, umpamanya tentang penipuan undi PRU, dan apabila terlalu banyak hal itu disebarkan, dan ramai pula yang turut mengulang-ulangkannya melalui media sosial terutamanya, u tiub, FB, SMS dan lain-lain, maka perkabaran itu menjadi "realiti" yang seolah-olah mengandungi kebenaran. Inilah namanya "persepsi" dan malangnya persepsi ini adalah persepsi yang salah.

Persepsi ini menjadi satu perkara yang meyakinkan di kalangan generasi Y kerana tabiat generasi ini ialah mempercayai berita yang didengarnya, terutamanya yang menentang "establishment" agensi dan badan-badan yang sememangnya ingin dimusuhinya.

Ketika persepsi menjadi sebagai kenyataan dan kepercayaan oleh generasi tersebut, maka mereka tidak akan ragu-ragu mengambil tindakan, yang biasanya menyalahi undang-undang, berdemonstrasi, bersuara lantang menentang undang-undang, mengkeritik pemimpin yang kadang-kadang sampai menghina Raja sendiri, dan berbagai-bagai tindakan kasar lainyang  berbentuk konfrontasi.

Apabila golongan ini ditangkap atau ditahan polis, maka generasi lama akan menunjukkan simpati kepada generasi darah muda ini, sebab itulah apabila ketua-ketua generasi muda ini di penjara atau di tahan, maka ramailah orang dewasa, termasuk pemimpin politik yang akan berkumpul menuntut orang yang melanggar undang-undang ini di lepaskan, diringankan hukumannya, dikatakan bahawa undang-undang dikenakan ke atas golongan muda ini bermotif politik, dianiyai dan sebagainya, yang menambahkan panas dan bersemangat lagi generasi Y ini hendak menentang undang-undang, atau melakukan kesalahan.

Hal ini dapat dilihat ketika pemimpin pelajar ditahan kerana melanggar undang-undang menghasut, maka ramai yang pergi menyatakan simpati kepadanya dan menganggap dia tidak bersalah! Malah kita juga melihat rakyat kita membela orang-orang yang melanggar undang-undang negara orang lain seperti yang berlaku ketika Kerajaan Singapura memberi amaran kepada pemimpin politik Malaysia yang mencuba untuk campur tangan dalam urusan negara tersebut yang menghukum beberapa orang rakyat Malaysia yang melakukan kesalahan di sana, dan banyak lagi contoh, yang menunjukkan simpati rakyat kepada orang yang melanggar undang-undang, seolah-olah menggalakkan orang melanggar undang-undang negara sendiri, dan negara luar juga..

Perkara yang wajar dilakukan ialah membiarkan urusan undang-undang di tangan pihak berotoriti, mahkamah dan sebagainya, yang akan menjalankan penghakiman terhadap semua kes yang dibawa ke muka pengadilan. Keputusan mahkamah merupakan keputusan undang-undang, dan sekiranya pihak yang dihukum tidak berpuas hati, maka dia mempunyai beberapa peringkat rayuan lagi untuk membuktikan yang dia tidak bersalah, sehingga akhir proses undang-undang ini.

Kita sering mencampurkan isu politik dengan prosers undang-undang, dan sekali lagi mereka-rekakan persepsi bahawa mahkamah tidak adil, undang-undang berat sebelah, hakim tidak menjalankan penghakiman yang betul umpamanya, sedangkan mahkamah kita adalah terdiri mengikut perlembagaan dalam negara demokrasi dan pesalah mempunyai peluang untuk rayuan.

Sebab itulah saya katakan bahawa generasi Y yang sepatutnya dibimbing dan dipandu dengan baik oleh generasi lama, tiba-tiba generasi lama ini tidak hanya bersifat kecuali, malah akan melakukan berbagai bentuk hasutan dan galakan kepada generasi Y untuk melakukan kesilapan dan kesalahan, demi kepentingan politik dan kumpulan serta politik partisan yang melampau! Hal ini sendiri telah menggalakkan anak muda melakukan berbagai-bagai penyelewengan dan kesalahan moral, sosial, akhlak peribadi dan kumpulan, melanggar peeraturan dan undang-undang dan seribu satu salah laku lagi.

Comments

Popular posts from this blog

ADAT PERMAINAN.......!

SIAPA? APAKAH SEBENARNYA GENERASI Y?

MENITI USIA TUA....