KELAHIRAN NABI 'ISA


 

Terperi kisah Maryam

Wanita suci ibu 'Isa

Namanya Maryam Binti 'Imran

Gadis soleh dan agong

Sering memencilkan diri

Di timur Baitul Maqdis

Beribadat, berbakti kepada Allah

Dilindungi dinding

Beribadat seorang diri


 

Satu hari

Seorang lelaki tampan menjelma

Maryam segera berkata

"Aku mohon perlindungan Allah Al-Rahman

Dari gangguanmu

Andainya kamu bertaqwa"


 

Lelaki itu menjawab

"Sesungguhnya aku utusan Allah

Untuk mengurniakan kamu

Sorang bayi suci"


 

Lelaki itu

Adalah Malaikat Jibril

Membawa kabar akan kelahiran anak

'Isa Alaihissalam

Bakal menjadi Nabi dan Rasul

Kurniaan Tuhan Rabbul 'Alamin


 

Maryam cemas dan gugup

"Bagaimana akan lahir seorang bayi

Aku tidak disentuh lelaki

Dan aku bukan wanita cemar?"


 

Jibri berkata

Usah dihairankan

Bukankah itu kehendak Allah

Hal itu mudah bagi Tuhanmu

Dan kelahiran bayi itu

Bukti kekuasaan Allah

Dan anugerah rahmat-Nya

Untuk memimpin manusia

dan kelahiran ini akan berlaku


 


 

Kehamilan Maryam menjadi kenyataan

Dibawanya kandungan itu

Jauh tersisih dari pandangn orang

Dan...

Tiba masanya

Sakit bersalin mulai terasa

Tersandar ia ke pangkal pohon kurma

"Ah alangkah baiknya

Kiranya maut menemuiku

Sebelum ini

Agar aku dilupakan orang

Tanpa sebarang kenangan"


 

Tiba-tiba...

Satu suara menjelma dari bawah

"Usah berduka nestapa

Tuhanmu menyediakan anak sungai

Mengalir di bawahmu

Gegarkanlah pohon kurma itu

Buahnya yang masak akan keguguran

Makanlah, minumlah

Bertenanglah

Jangan berduka

Dan andainya kelihatan manusia

Diam dan membisulah sahaja

Sebagai nazar kamu kepada Allah


 

Anaknya dilahirkan

Didukungnya penuh mesra

Kembali kepada kaumnya

Di celah tempelak dan umpatan

"Bagaimana ini Maryam

Kamu melakukan keaiban besar

Ibu bapamu orang baik bersopan!"


 

Maryam mengisyaratkan kepada bayinya

Meminta mereka bertanyanya

"Bayi kamu?

Bagaimana kami bisa berbicara

Ia hanya seorang bayi

Masih dalam buaian?"


 

Namun bayi, Nabi 'Isa

Berbicara dengan petah

"Sesungguhnya aku hamba Allah

Diberikan-Nya kitab Injil

Diangkat menjadi Nabi

Dijadikan aku berkat di mana saja aku berada

Diperintahkan aku bersembahyang

Dan memberi zakat

Selagi hayat dikandung badan

Disuruhnya patuh dan berlaku baik kepada ibuku

Tidak sombong, takbur dan durhaka

Kesejahteraan seluruhnya dilimpahkan

Pada hari kelahiranku

Pada hari kematianku

Dan pada hari aku dibangkitkan semula"


 

Demikianlah kisah Maryam dan anaknya 'Isa

Dilahirkan tanpa bapa

Tanda kekuasaan Allah dan mukjizat-Nya

Sesungguhnya amat kufur dan syirik

Penyelewengan fakta dan hakikat

Tentang Nabi dan Rasul

'Isa alaihissalam

manusia biasa yang berkat

lambang kekuasaan dan mukjizat Allah


 

"Itulah perinya 'Isa bin Maryam

Keterangan Allah yang benar dan hak

Tanpa pertikaian lagi

Maha suci Allah

Tanpa punya anak

Justru sembahlah Dia

Hanya

Allah Tuhan kamu

Hanya itulah jalan yang lurus"


 


 


 

(Inspirasi dari al-Quran surah Maryam (19) ayat 16 – 36)


 

Comments

  1. Amat indah dan bermakna. Kita memerlukan banyak karya inspirasi dari al-Quran seperti ini. Harus dihargai. Tahniah dan syabas Dr. Ismail

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ADAT PERMAINAN.......!

SIAPA? APAKAH SEBENARNYA GENERASI Y?

MENITI USIA TUA....