MANUSIA BUKAN MAKHLUK "PERFECT"
Dalam semua situasi dan keadaan, manusia hendaklah mengakui hakikatnya bahawa manusia sebagai makhluk, bukanlah merupakan makhluk yang sempurna semuanya, yang "perfect" tidak ada cacat celanya. Yang sempurna hanyalah Tuhan, dan bagi kita orang Islam, yang perfect hanyalah Allah SWT.

Manusia selagi bernama manusia, maka dia bukanlah makhluk yang bernama "malaikat" yang tidak punya nafsu, dan bukan pula haiwan yang tidak punya akal, tetapi manusia adalah gabungan dari unsur malaikat dan haiwan, ada jahat dan baiknya, ada akal dan nafsunya.

Inilah yang berlaku dalam masyarakat kita sekarang, manusia melakukan kebaikan dan kejahatan, manusia sering berfikir sebagai insan yang rasional dan ada kalanya tidak dapat berfikir dengan baik lalu mengikut hawa nafsunya sahaja.

Jadi dalam tindakan menunjuk perasaan, membantah sesuatu yang dikatakan tidak adil dan saksama, ada golongan yang hanya mengikut kehendak hati yang marah dan diselubungi nafsu haiwaniah saja, sedangkan yang bersifat rasional dan baik pun sering juga terpengaruh dengan persekitaran yang tidak sempurna dan penuh dengan unsur jahat.

Inilah yang berlaku dalam demonstrasi yang dinamakan Bersih3.0 itu, iaitu penganjur merasakan bahawa mereka berhak menuntut keadilan yang mereka rasakan sebagai tranggung jawab mereka untuk menuntutnya, tetapi cara mereka mengemukakan kes mereka dan bertindak itulah yang merupakan satu tindakan yang melulu dan dipengaruhi nafsu kehaiwanan, bukan tindakan bertamaddun.

Tidak hairanlah sekiranya Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim, Naib Presiden DAP, dalam konteks ini mengatakan bahawa para penunjuk perasaan yang menyertai demonstrasi itu bukanlah "Malaikat" yang seharusnya dipertahankan berhabis-habisan, sehingga segala kecacatan dan kekecohan yang berlaku dalam demonstrasi itu akhirnya dipersalahkan kepada orang lain semata-mata.

Saya ingin melihat ramai lagi para pengendali dan ketua parti politik yang pandai memilih diantara batu dan kaca, yang dapat membezakan diantara tindakan yang rasional dan berperinsip, dengan tindakan melulu dan membabi buta semata2 kerana taksub dan fanatik kepada partinya sahaja. Tunku Abdul Aziz tentu mempunyai prinsip yang tertentu ketika menyertai DAP, tetapi dalam hal ini dia mempunyai pendirian yang berbeza dari ketua2 DAP lain yang tidak tahu membezakan diantara tindakan yang berperinsip dengan tindakan yang berdasarkan taksub partisan melulu. Dia menyertai DAP bukan untuk mengiyakan apa saja tindakan dan pendirian DAP, tetapi dia mempunyai pendirian peribadi sebagai seorang manusia yang boleh berfikir dan bertindak mengikut kawajarannya. Tidak semuanya yang dilakukan oleh DAP itu betul dan benar pada pandangannya.

Kalau semua orang politik, khususnya para ketuanya bersikap dan berpendirian seperti Tunku Abdul Aziz, saya rasa kita akan mempunyai rakyat dan pengikut parti yang dapat berfikir dengan baik dan lojik, dan dapat membina bangsa kita dengan penuh setabil dan sejahtera. Mungkin kita masih ingat kenyataan seorang ketua parti politik yang mengatakan bahawa "buku jengga" itu bukanlah Quran, ketika para rakan seperjuangannya menganggap bahawa buku jingga itu sepertu Quran.

Sebab itulah saya merasa bahawa amat benar kenyataan Tunku itu bahawa manusia yang mengambil bahagian dalam Bersih 3.0 itu bukanlah malaikat, sama jugalah dengan manusia2 yang menganjurkan tindakan itu dan yang menyokongnya secara melulu, mestilah mempunyai unsur kehaiwanan yang patuh kepada arahan nafsu "ammarah"nya.

Maka untuk mengelakkan sebarang kekecohan dan kemalangan yang diakibatkan oleh tindakan liar inilah kita mempunyai undang2 dan batas2 yang tertentu ketika orang merasakan bahawa mereka berhak menuntut itu dan ini, sedangkan mereka juga seharusnya sedar bahawa disamping "hak" itu mereka juga sebenarnya mempunyai "tanggung jawab" yang seharusnya mereka laksanakan. Tetapi yang berlaku sekarang ini bahawa mereka merasakan bahawa mereka berhak, dan hak itulah saja yang ditutntut bermatian-matian, sedangkan dalam masa yang sama mereka tidak sedikit pun menyedari tanggung jawab mereka.

Memanglah manusia itu bukannya makhluk yang "perfect" ! Tetapi sungguh pun begitu manusia haruslah berusaha mencari segala helahnya untuk menjadi manusia yang lebeh berat unsur malaikat di dalam dirinya daripada membiarkan dirinya dikuasai hawa nafsu kebinatangan.

Comments

Popular posts from this blog

ADAT PERMAINAN.......!

SIAPA? APAKAH SEBENARNYA GENERASI Y?

MENITI USIA TUA....