MARAH.....!  MARAH LAGI.....!

Kalau kita bertanya kepada sesiapa saja di sekeliling kita tentang MARAH, kebanyakan mereka akan berkata bahawa kita akan menjadi lebih baik sekiranya kita TIDAK MARAH. Namun begitu nampaknya masyarakat manusia pada hari ini kelihatan semakin dihinggapi penyakit marah, dan penyakit ini telah menular ke keseluruhan peringkat dan pangkat manusia, tanpa mengira umur, jentina, pendidikan, status dan sebagainya.

Marah nampaknya menjadi sebagai satu industri besar pada hari ini, dan amat malang sekali bahawa perkembangan industri ini telah menjalar ke dalam masyarakat manusia kini sebagai satu punca kecelakaan dan kehancuran masyarakat manusia itu sendiri.

Kita menemui orang2 yang marah di atas jalan raya ketika memandu kenderaan, suami isteri dan anak beranak bercakaran, marah2 dalam radio dan tv oleh artis dan juru acara, malah yang lebih serius lagi ialah kemarahan di antara "kita dan mereka", yang bermaksud bahawa "kita dan mereka" ialah golongan2 yang bersaing dalam perniagaan, mencari wang, pangkat, kuasa,  iaitu dalam bidang ekonomi, sosial, pendidikan, politik dan sebagainya, ketika terdapat persaingan dan perebutan, sehingga lahir slogan yang seolah2 berbunyi "Kita mesti marah kepada mereka!" "kita adalah kita" "mereka adalah mereka" "tidak ada jalan keluar kecuali : marah..marah..dan marah lagi"..."marah dalam portal berita, dalam internet, blog, akhbar, pentas kempen politik..." dan...dan....

Hari ini kita melihat medan Tahrir di Mesir sekali lagi berasap dan terbakar, bukan kerana api dan minyak petrol, tetapi kerana marah yang meluap2 diantara orang2 yang naik emosinya ketika terdapat dua orang calon presiden yang mara ke peringkat akhir, yang satu marah kerana seorang calonnya ialah bekas PM zaman Husni Mubarak terpilih, dan yang satu lagi kerana calon Ikhwanul-Muslimin yang juga berjaya ke peringkat seterusnya.

Di Syria pun orang marah2 kerana dalam dua tiga hari ini, terdapat amukan askar dan tentera yang dikatakan menyokong regim pemerintah Bashar Al-Asad yang membunuh orang awam dan pemberontak. Api kemarahan orang ramai yang berkumpul dan bertegang leher tidak dapat dikawal lagi, kerana mereka mempunyai sebab untuk marah..lalu mereka sungguh2 marah.

Ahli ilmu psikologi memberikan  beberapa sebab kenapa orang menjadi marah. Pertama kerana marah adalah merupakan reaksi biasa kepada emosi manusia. Kedua orang yang marah sering mencurahkan kemarahan mereka kerana tiada mempunyai saluran lain. Ketiga ialah kemarahan telah menjadi ketagihan kepada sesetengah golongan, sebab itu golongan ini sering marah, dan terus marah saja.

Dalam konteks negara kita, mungkin kita boleh bertanya juga kenapakah rakyat kita pada masa2 yang terakhir ini nampaknya selalu marah2 saja? Marah kepada Polis, Tentera, SPR, SPRM, PTPTN, FELDA, BN, UMNO, PAS, PR, malah ada yang marah2 kepada orang yang membida nombor "plate" kereta "WWW...."?

Kalau kita kembali kepada analisis ahli ilmu jiwa tentang tiga sebab yang membawa kemarahan seperti yang disebutkan di atas, mungkin sebab pertama itulah yang menyebabkan orang selalu marah, iaitu sebagai satu reaksi kepada emosinya sebagai manusia biasa, tetapi hal itu pun kembali kepada sebab yang kedua, iaitu emosinya meledak dan ia menjadi marah kerana ia melihat tidak ada jalan lain untuk menghadapi situasi yang tertentu itu selain dari marah, tetapi tak ada alternatifkah untuk melepaskan kemarahan kepada Polis umpamanya, iaitu dengan berdialog, mengadu kepada KPN, umpamanya? Demikian juga dengan sikap marah kepada agensi dan pihak2 lain itu, tidak adakah cara lain yang boleh didekati selain dari mengamuk dan marah2?


Jadi nampaknya sikap marah2 itu hanya kerana sebab ketiga saja yang menjadikan seseorang itu marah, iaitu marah telah menjadi satu ketagihan kepada sesetengah orang, sebab itu kalau dia tidak marah, dia merasa "gian" dan ketagih, lalu kenalah dia marah, walau pun tanpa sebab !

Bagi orang Islam ada banyak ubatnya untuk mengatasi rasa marah. Sejukkan hati dan emosi dengan wuduk, istighfar banyak2, ingatkan Allah, marah kepada syaitan dan iblis yang menggoda dan menghasutnya supaya selalu marah, sembahyang dan doa, insya' Allah terubatlah marahnya. Habis2 sangat kalau masih nak marah, ambil kitab suci Al-Quran, baca apa2 ayat dan surah yang boleh, ayat al-Kursi dan sebagainya....Minta Allah lindungkan dari jin dan manusia yang sering memberikan rasa was-was dalam hati manusia...nyahkan rasa buruk itu...tambahan pula Allah itu berserta orang2 yang sabar...

Yang anihnya, kadang2 orang2 yang tidak tahu penawar marah yang kita orang Islam tahu ini, mereka nampaknya lebeh sabar dan tenang, tak marah atau mahu berlumba ketika berada di atas jalan raya, tidak memotong "Q" dan sebagainya....tidak menunjukkan kelakuan marah ketika berkumpul dan membantah sesuatu, malah mungkin tidak ada apa yang boleh kita namakan "Mat Saleh Spring" seperti "Arab spring" yang sedang cuba diimpot oleh sesetengah masyarakat manusia kini....

Kenapa kah kita marah juga? Tepuk dada tanyalah hati...

"Wallah A'lam Bissawab, Wa Ilaihil-Marji"u Wal-Maab"


Comments

Popular posts from this blog

ADAT PERMAINAN.......!

SIAPA? APAKAH SEBENARNYA GENERASI Y?

MENITI USIA TUA....