Wednesday, May 11, 2011

SELAMAT HARI JADI UMNO....

BIASANYA MANA-MANA ORGANISASI PUN APABILA TELAH BERLALU USIANYA AGAK LAMA, MUNGKIN PARA PENERAJUNYA KADANG-KADANG LUPA TUJUAN ASAL PENUBUHANNYA. TETAPI NAMPAKNYA, UMNO WALAU PUN TELAH BERLALU BEGITU LAMA, SLOGANNYA MASIH SAMA IAITU BERJUANG UNTUK AGAMA, BANGSA DAN TANAH AIR, DAN PADA UMUMNYA PERJUAANGAN INI MASIH DITERUSKAN OLEH PEMIMPINNYA DARI MASA KESEMASA.

SLOGAN INI MENJADI DASAR DAN MATLAMAT PERJUANGANNYA, YANG SAYA NAMPAK CUBA DIREALISASIKAN OLEH PEMIMPIN UMNO DARI DULU HINGGA SEKARANG. CUMA AGENDA DAN STRATEGI PERJUANGAN MEMANTAPKAN OBJEKTIF INI SAHAJA YANG AGAK BERBEZA MENGIKUT KEADAAN MASA DAN VISI PEMIMPIN ITU SENDIRI DALAM ERA MASING-MASING.

SAYA RASA UMNO DI BAWAH KEPEMIMPINAN TUNKU DULU BARU SAJA CUBA MENYESUAIKAN DIRI SELEPAS LAMA NEGARA KITA DI JAJAH, DAN PADA MASA ITU SAKI BAKI PEMIKIRAN DAN CARA HIDUP BARAT MASIH MEMPENGARUHI MASYARAKAT KITA.

TETAPI BAGAIMANA PUN, ALMARHUM TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA, TELAH CUBA MEMBAWA UMNO TURUN KEPADA MASYARAKAT MELYU YANG PADA KETIKA ITU MEMAHAMI RUH KEBANGSAAN DAN AGAMA MENGIKUT FAHAMAN SEMASA.

NAMUN TUNKU DAPAT MELIHAT BAHAWA ORANG MELAYU ADALAH MERUPAKAN SATU UMAT YANG KUAT BERPEGANG KEPADA AGAMA, DAN AGAMA PADA ORANG MELAYU KETIKA AMAT TERTUMPU KEPADA MEMBETULKAN BACAAN AL-QURAN, IAITU DENGAN PENEKANAN INI DIBERIKAN KEPADA ANAK-ANAK MELAYU YANG MASIH KECIL DENGAN PENGAJIAN MUQADDAM, SAMA ADA DI RUMAH ATAU DI SEKOLAH PADA WAKTU PETANG.

SEBAB ITULAH USAHA TUNKU DALAM HAL INI IALAH MENGANJURKAN PERTANDINGAN BACAAN AL-QURAN, IAITU DENGAN PERADUAN PERINGKAT KEBANGSAAN YANG KEMUDIANNYA MENINGKAT KE PERINGKAT ANTARABANGSA, SEHINGGA TANAH MELAYU KETIKA ITU TELAH MENDAHULUI DUNIA ISLAM LAIN DALAM MENGANJUR PERADUAN MEMBACA AL-QURAN INI.

PERADUAN INI SEBENARNYA TELAH MEMBUKA MATA ORANG ISLAM PADA KETIKA ITU UNTUK MEMPERBAIKI BACAAN AL-QURAN DENGAN TAJWID, LAGU, TARANNUM DAN SEBAGAINYA, SEHINGGA NAMPAKNYA SELURUH NEGARA BERLUMBA-LUMBA DALAM HAL BACAAN AL-QURAN YANG BAIK INI.

USAHA TUNKU DALAM AGAMA INI DITAMBAH DENGAN PENUBUHAN PERKIM YANG JUGA DIIKUTI OLEH RAKYAT UMUM KE ARAH MENUBUHKAN BADAN-BADAN DAKWAH DI SELURUH NEGARA DAN MEMAKMURKAN MASJID DAN SURAU.

USAHA TUNKU INI MERUPAKAN SATU PEMBUKAAN YANG AMAT SESUAI DENGAN KEHENDAK DAN KEFAHAMAN ISLAM SEMASA UMAT ISLAM PADA KETIKA ITU, YANG KEMUDIANNYA DI IKUTI OLEH PEMIMPIN UMNO YANG MEMERINTAH NEGARA, DENGAN PROJEK-PROJEK KEISLAMAN YANG LABEH BESAR DAN LUAS, MENCAKUPI BIDANG PENDIDIKAN DAN PENGAJIAN AGAMA SECARA RASMI DI SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH, MEMBANGUNKAN SEKOLAH-SEKOLAH AGAMA KERAJAAN DENGAN BANTUAN PENUH, DAN MEMBANTU PARA PELAJAR SEKOLAH AGAMA RAKYAT.

TANPA MENYEBUT NAMA PEMIMPIN, MAKA PERKEMBANGAN AGAMA INI TELAH MENGAMBIL JALAN YANG LEBEH LUAS DAN PANJANG MENGIKUT PERKEMBANGAN SEMASA, DAN PRINSIP-PRINSIP AJARAN AGAMA INILAH YANG TELAH DI PERGUNAKAN UNTUK MENJALANKAN PROJEK-PROJEK PEMBANGUNAN EKONOMI ISLAM, PERBANKAN, TAKAFUL, UNIVERSITI ISLAM DAN SETERUSNYA, JUGA ETIKA KERJA, ETIKA PERNIAGAAN, NILAI-NILAI ISLAM DAN SEBAGAINYA DALAM PEMBANGUNAN SAINS TEKNOLOGI, INDUSTRI DAN LAIN-LAIN LAGI.

SAYA MELIHAT SATU EVOLOSI YANG AMAT LICIN DALAM PEMBANGUNAN ISLAM DI NEGARA KITA YANG DIBAWA OLEH PEMIMPIN NEGARA KITA, DAN PEMBANGUNAN ISLAM ITU TELAH DILAKUKAN SEBEGITU RUPA, SEHINGGA UMNO YANG MENJADI TULANG BELAKANG PEMERINTAHAN NEGARA, YANG DI MULAI DENGAN "PERIKATAN" DAN KEMUDIANNYA "BARISAN NASIONAL" TELAH BERJAYA MENDAPAT KERJASAMA DAN KERELAAN KAUM LAIN, MELALUI PARTI KOMPONANNYA, DENGAN BERKAT KEBIJAKSANAAN PEMIMPIN PARTI MELAYU ISLAM YANG TERBESAR ITU.

OLEH ITU SAYA RASA PERKEMBANGAN DARI ASPEK AGAMA DAN ISLAM INI HARUSLAH DITERUSKAN LAGI DENGAN PENUH DINAMIK DAN KONKRIT MENGIKUT PERKEMBANGAN EKONOMI, SOSIAL, TEKNOLOGI, PENDIDIKAN DAN PERUBAHAN DUNIA GLOBAL SEKARANG INI.

UMARAK MESTILAH BEKERJASAMA DENGAN ULAMAK, IAITU UMARAK DAN ULAMAK YANG TERBUKA, IKHLAS DAN SAMA-SAMA MEMPUNYAI VISI UNTUK MEMBANGUNKAN ISLAM SECARA YANG PRAKTIKAL "DOWN TO EARTH" TANPA MELANGGAR DAN BERCANGGAH DENGAN PRINSISP ASASI ISLAM ITU SENDIRI.

ISLAM BUKANLAH HANYA PADA SELOGAN DAN SIMBOL SEMATA-MATA. ISLAM BUKANLAH SEHARUSNYA HANYA DIGUNAKAN UNTUK MENJADI SENJATA POLITIK KEPARTIAN YANG SEMPIT, APA LAGI ISLAM BUKANLAH SEHARUSNYA DIPERGUNAKAN UNTUK KEPENTINGAN SEGELINTIR MANUSIA TERTENTU, KERANA ISLAM ADALAH KEPUNYAAN UMAT SELURUHNYA.

PERJUANGAN KERAJAAN KERANA ISLAM ITU HARUSLAH DISEDARI OLEH SEMUA PEMIMPIN SEKARANG DAN AKAN DATANG, DAN TIDAKLAH SEHARUSNYA TERGELINCIR DARI PERJUANGAN ASALNYA. CUMA DALAM HAL INI, PERJUANGAN ISLAM ITU HENDAKLAH DI MANTAPKAN DAN DI PERKEMBANGKAN SESUAI DENGAN PERJUANGAN MANUSIA ZAMAN GLOBAL DAN ICT, TANPA PULA MENGHAKISKAN AJARAN ASASNYA DAN PRINSIP FUNDEMENTALNYA YANG TIDAK BOLEH DI CEROBOHI.

SEGALA TINDAKAN YANG TELAH DILAKUKAN ITU HARUSLAH DIPERGIAT DAN DIPERTINGKATKAN LAGI OLEH PEJUANG BANGSA DAN AGAMA SETERUSNYA DALAM PERGERKAN POLITIK DAN KERAJAAN KITA DARI SEKARANG HINGGA KE MASA YANG AKAN DATANG.

MELIHAT SEJARAH PERJUANGAN PARTI UMNO YANG TELAH MELAKSANAKAN BANYAK AGENDA AGAMA INI, SAYA RASA GENERASI BARU DAN PARA PELAPISNYA HARUSLAH MEMAHAMI PERJUANGAN AGAMA DAN BANGSA INI UNTUK MENERUSKAN PERJUANGAN SETERUSNYA. HAL INI SAYA TEKANKAN KERANA SEPERTI YANG SAYA SEBUTKAN DI ATAS, DALAM KEADAAN YANG TERTENTU, BANYAK JUGA PARA PEMIMPIN TERKEMUDIAN YANG MELUPAKAN PERJUANGAN ASALNYA, SEPERTI YANG DIRANCANGKAN OLEH PARA PENAJA DAN PENDOKONG ORGANISASI YANG TERTENTU ITU.

Pageviews last month