Tuesday, July 22, 2014

PUASA HARI KE DUA PULUH TIGA 1435




WAJIB MENENTANG ISRAEL


Kini kita sedang menyksikan satu kezaliman yang dilakukan oleh sebuah negara yang diperintah oleh golongan zionis, iaitu negara Israel, yang menyerang, membunuh dan memusnahkan harta benda orang Palestin di Gazzah.

Mereka melanggar negara orang, membunuh mangsa mereka di dalam rumah tanga orang itu, memusnahkan rumah kediaman, gedung perniagaan dan bangunan lain di negara Palestin.

Ribuan yang cedera dan ratusan yang lain terbunuh, termasuk kanak-kanak. Pemandangan yang ditunjukkan di dalam kaca TV amat menyedihkan, menyayat hati dan perasaan, malah menumpahkan air mata kita yang melihatnya.

Undang-undang dunia yang telah digubal kalau tak salah saya sememangnya membenarkan negara israel, sebagai sebuah negara merdeka dan berdaulat, melengkapkan diri mereka dengan senjata berat. Namun undang-undang itu juga, kalau betul mengikut maklumat saya, tidak membenarkan Palestin menggunakan senjata berat, kerana Palestin bukanlah sebuah negara yang diiktiraf, tidak diberikan status sebagai sebuah negara yang merdeka, tetapi hanya dipanggi "pihak berkuasa Palestin" (Palestinian Authority)


Sebab itulah dalam kerisis berdarah yang berlaku sekarang ini, kita melihat kereta kebal dan pesawat perang boleh digunakan oleh Israel, sedangkan Palestin hanya menggunakan senjata ringan, ibarat panah dan tombak yang melawan roket dan mesin gun.

Ada beberapa kriteria yang menghalalkan rakyat Palestin menyerang dan memusuhi Israel. Al-Quran banyak juga menjelaskan konsep ini, seperti yang tersebut di dalam surah Al-Mumtahanah ayat 8 dan 9 :

"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu keerana aama (kamu) dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil." (8)

"Sesunguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu) dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim"(9)

Tiga perkara yang menjustifikasikan orang Islam supaya tidak berbaik dan bersahabat dengan orang lain ialah apabila orang lain itu: 
1. memerangi kamu kerana agama kamu
2. mengeluarkan (mengusir) kamu dari rumah tangga kamu (juga negara kamu)
3. membantu orang lain untuk mengusir kamu

Perbuatan kejam orang Israel melebihi tiga perkara ini, kerana dalam kes rakyat Palestin maka Israel bukan hanya menusir dan meampas negara orang Palestin dan memerangi mereka dalam jangka masa yang amat lama selama ini, malah melampaui sempadan, masuk ke dalam negara orang untuk menyerang dan membunuh orang-orang yang tidak berupaya.

Umat Islam seharusnya dapat berfikir dan mengambil iktibar dari ajaran Al-Quran dan sepatutnya menghulurkan bantuan apa-apa sahaja untuk membantu rakyat Palestin. Mereka kelihatan seperti bersendirian dalam perjuangan mereka yang amat berat itu.....

Pageviews last month