Wednesday, July 16, 2014

PUASA HARI KE TUJUH BELAS 1435



DARIPADA-NYA KITA DATANG........

Perginya masih gagah dan kuat, kembalinya sebagai mayat, kaku tidak bernafas.

Demikianlah yang berlaku kepada saudara Ustaz Ismail Abdul Halim, pesara Pensyarah UKM,  pada hari Ahad yang lalu, dia turun dari rumah, memandu kereta, tiba-tiba berlaku kemalangan, dan pada hari ke-17 berpuasa jam sembilan malam, ia kembali kerahmatullah di HUKM, Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Raji'un. daripada-Nya kita datang, dan kepada-Nya kita kembali.

Hari Ahad 6 Julai lalu, arwah Ustaz Ismail, turun dari rumahnya di Taman Bangi, Kajang dalam perjalanan ke Masjid untuk berterawih berseorangan. Dia memberhentikan keretanya di seberang jalan, dan melintas jalan ke Masjid. Tiba-tiba sebuah motosikal melanggarnya, dia terjatuh, cedera di kepala, tidak sedar diri.

Seorang hamba Allah membawanya ke hospital Kajang, dan dia terus koma hingga saat terakhirnya, ketika dia kembali kepada Allah pada jam 9 malam 17 Ramadhan, setelah dipindahkan ke HUKM sehari sebelumnya.

Malamnya dia pergi, dia sihat, bergerak dan berjalan dengan baik, namun dalam sekelip mata, dilanggar, jatuh, dan dia terus tidak sedar, hinggalah dia kembali kerahmatullah.

Bulan puasa, sememangnya banyak menyaksikan kematian, dan arwah merupakan satu lagi kematian, seorang kawan yang aktif, terutamanya di dalam Persatuan Bekas Mahasiswa Islam Timur Tengah, dan akhir-akhir ini dia menganjurkan kulliah kecil tentang sejarah Islam di rumah Persatuan tersebut, yang dihadiri oleh beberapa orang yang berminat tentang sejarah Islam. Pada hari kejadian, paginya dia memberikan kulliah terakhir kepada beberapa orang pesertanya yang setia. Malamnya dia memulakan perjalanan terakhirnya....

Dia kembali ketika yang baik dan dalam niat yang baik untuk pergi menunaikan panggilan Allah, bersolat terawih...

Semoga Allah SWT mencucuri rhmat ke atas ruhnya, Amin, Amin...
Inna lillah wa inna ilaihi raji'un.

Pageviews last month