PUASA HARI KE SEMBILAN BELAS 1435




UJIAN GETIR KESABARAN RAKYAT MALAYSIA

Setelah MH 370, kini MH 17 pula mengalami mala petaka...

Besar kemungkinan kali ini kemalangan berlaku akibat konflik sesama manusia di daerah yang bergolak, Ukrain....Kalau benar berita ini, maka MH 17 adalah merupakan korban konflik manusia yang mempunyai perbezaan ideologi mereka di sana. Korbannya adalah korban nafsu manusia yang tidak mengenal batasan, sehingga mangabui mata mereka, tanpa lagi dapat membezakan di antara pesawat perang dan pesawat awam yang tidak berdosa.

Amat getir ujian ini kepada rakyat Malaysia semuanya, terutamanya kepada para kaum keluarga penumpang MH 17 ini yang menjangka kaum keluarga dan sanak saudara mereka akan mendarat di KLIA jam 6 pagi 16 Julai 2014, yang kini tentunya masa itu tidak akan menjelang lagi....

Ujian ini memerlukan kesabaran semua, terutamanya bagi orang yang mempunyai orang tersayang di dalam pesawat itu...

Kaum keluarga Islam, tentunya memerlukan ketabahan yang lebih, dalam menghadapi ujian ini....dan ibadat puasa yang sedang dikerjakan, akan membantu sedikit sebanyak kesabaran kaum keluarga mangsa dalam menanggung beban derita dan petaka ini.

Bertawakkal, berdoa dan berserah kepada takdir serta kehendak Allah SWT adalah merupakan sedikit penawar untuk mengubati jiwa dan perasaan yang gundah gulana dalam menerima musibat ini.

Allah Maha Berkuasa, Maha Penyayang, Pengasih dan Yang Maha Mengetahui tentang apa-apa saja yang berlaku kepada hamba-Nya di dunia ini....

TAKZIAH.....HANYA ALLAH YANG KEKAL.....

Firman Allah SWT:
"Tidak ada seorang pun yang tahu apakah yang akan dilakukannya esok
Tidak ada seorang pun yang tahu di bumi manakah dia akan menemui kematiannya"

Surah LUQMAN ayat 34




Comments

Popular posts from this blog

ADAT PERMAINAN.......!

SIAPA? APAKAH SEBENARNYA GENERASI Y?

MENITI USIA TUA....